Tussenkomst bij nieuw terrassenreglement - GR oktober 2013
tussenkomst GR 22/10/2013 bij agendapunten 7 (los) en 8 (vast) : nieuw terrassenreglement.
Agendapunt 7 (losse terrassen)
Voorzitter, burgemeester, schepenen, collega’s,
Eerst en vooral wil ik vanavond op deze gemeenteraad onze fractieleidster laten verontschuldigen. Ann Soete heeft mij gevraagd om deze tussenkomst namens haar in het halfrond te brengen. Temeer omdat dit onderwerp al in de vorige legislatuur één van haar stokpaardjes was en waarbij zij met recht en rede reeds lang vragende partij is tot grondige herziening van dit reglement. Haar gedrevenheid hiervoor is des te groter omdat er een ruim draagvlak bestaat voor een volledige en grondige herziening van dit dossier. We keken er met belangstelling naar uit en waren alvast tevreden dit minstens op de agenda van deze gemeenteraad terug te vinden .
Maar, ja… helaas stellen we vast dat deze meerderheid het leuk vindt om pluimen op eigen hoed te steken. We herinneren u er aan dat N-VA reeds jaren vragende partij is voor een nieuw aangepast terrassenregelement en wij hebben hiervoor heel wat constructieve ideeën aangereikt en omschreven in ons verkiezingsprogramma. En wat lezen we op 14 oktober 2013 (dus meer dan 1 week voor deze gemeenteraad) in Het Nieuwsblad : een artikel getiteld “soepeler reglement Brugse horeca uitbaters” en ik citeer 1 zinnetje uit het betreffende artikel : “Uitbaters krijgen de mogelijkheid om het hele jaar door losse terrassen te plaatsen, wat wil zeggen dat ze een enkele rij tafels en stoelen tegen de gevel mogen zetten.” En bovenaan uiteraard een opvallende foto van een glunderende burgemeester Landuyt en schepen Decleer tussen enkele Brugse horeca-uitbaters.
Dus van deontologie gesproken ; pluimen op eigen hoed steken en de basisregels van de democratie met de voeten treden door dergelijk artikel in de pers te brengen ruim een week voor het debat en de stemming in de gemeenteraad hierover aan bod komt. Dat kan tellen…
In de rand wil ik hier ook nog opmerken dat wij enigszins verbaasd waren op de agenda van de berekken te zien dat het agendapunt 9 over het financiële en fiscale luik van het voorliggende terrasregelement nu blijkbaar ook al tot de bevoegdheid van SP.A schepen Lambrecht blijkt te behoren. Is hier ook sprake van een truitjeswissel ? Vreemd….
Maar goed, nu ten gronde :
* N-VA betreurt ten zeerste dat er blijkbaar helemaal geen overleg heeft plaatsgevonden met de horeca-federatie. Hoe valt dit nu te rijmen met de fameuze “inspraak” die deze meerderheid pretendeert zo hoog in het vaandel te voeren ? Nog maar pas in de vorige gemeenteraad van september heb ik u de vraag gesteld of jullie als lokale overheid aanspreekbaar zijn voor nieuwe bedrijven die zich in Brugge komen vestigen. En helaas moet ik deze keer vragen waarom jullie geen overleg plegen over dergelijk belangrijk en langverwacht nieuw terrassenreglement met de sector voor wie het uitgerekend bedoeld is, de horeca ? En dat in een stad zoals Brugge waar uitgerekend de horeca één van onze grote economische trekkers en uithangbord is. We spreken hier toch over 2500 werknemers, 700 horeca-ondernemers waaronder een pak Bruggelingen.
* Wij stellen ons ook de vraag waarom er geen indeling van de stad in strategische horecakernen en dus geen verscheiden aanpak volgens ligging voorzien wordt in het nieuwe reglement : het majestueuze van de markt, de toeristische gouden driehoek, de Brugse cafés van de Vismarkt, het jongeren uitgaanskwartier Eiermarkt-’t Zand, de Vlaamse keuken van het Simon Stevinplein, de Centrum –Winkelstraten, Het Zilverpand enzovoort. Een verscheiden aanpak van verscheiden situaties is volgens N-VA noodzakelijk in een degelijk Horeca beleidsplan. Ik vermoed dat de bevoegde schepen hierop zal verwijzen naar artikel 10 uit het voorliggende reglement. En dat is dan ook niet geheel onterecht, maar volgens ons wel veel te vaag geformuleerd.
* wij hebben ook een ernstige bedenking ivm het feit dat “losse terrassen” elke avond volledig moeten binnengehaald worden. Dit zal voor veel horeca-uitbaters een onhaalbare zaak worden omwille van enerzijds de extra werklast en anderzijds in veel gevallen een gebrek aan fysische plaats om dit materiaal zomaar binnen te zetten in de zaak.
* een positief element uit het nieuwe reglement losse terrassen betreft de grote uithang-menukaarten van 100 x 60 cm die verplicht aan de gevel van de horecazaak moeten uithangen. Dit helpt volgens ons om het “op-straat-ronselen” van klanten te vermijden en dat vinden wij belangrijk.
* ik wil eventjes dieper ingaan op de artikels 6 en 8 van de losse terrassen. Volgens onze N-VA-fractie moet er in artikel 8 vooral bepaald worden hoeveel meter tov van de stoep(rijweg)rand moet vrijgehouden worden voor voetgangers, rolstoelgebruikers en slechtzienden. Eerder dan te bepalen dat maximaal 1,5 meter “diep tegen de gevelzaak” toegelaten is. En hierop zal u vermoedelijk verwijzen naar artikel 6. En dan is ons antwoord hierop dat ook dit artikel 6 veel te vaag geformuleerd is. Bovendien vernam ik van mijn collega Sabine Helleputte, dat de verkeerscommissie hierover een concreet advies geformuleerd heeft in verband met een gegarandeerde voldoende en veilige doorgang voor voetgangers èn rolstoelgebruikers en blinden en slechtzienden - en dit expliciet op te nemen in het voorliggende nieuwe reglement. Hetzelfde geldt voor het advies van de Stedelijke adviesraad voor personen met een beperking. Dit laatste advies zal u ook bekend zijn (ik verwijs naar de mail van mevrouw Lieve Dossche die alle gemeenteraadsleden eind vorige week ontvangen hebben). Op het berek werd helaas duidelijk dat u op de adviezen van beide raden niet wou ingaan. Dit betreuren wij ten zeerste. In deze zelfde context menen wij te begrijpen dat toelating voor terrassen finaal beslist wordt door het college, maar dan gebaseerd op advies van de politie. Wij hopen, dat het college in deze weldegelijk rekening zal houden met het advies van de politie.
* N-VA hecht zeer veel belang aan een kwaliteitsvolle uitstraling van de opgestelde vaste en losse terrassen en wij willen dan ook liefst geen kakafonie van kleuren, merken, logos, vormen van parasols, alsook geen wildgroei aan allerlei publiciteitsborden enzovoort… zien. Een verzorgde nette ordentelijke aanblik van de terrassen zal de aantrekkelijkheid en dus de omzet voor de horeca-uitbaters, die tenslotte veel geld betalen voor hun terrasvergunning , alleen maar ten goede komen. En terzelfdertijd versterkt dit op zijn beurt ook nog eens het imago van ons geliefde Brugge, de mooiste stad van Vlaanderen !
* N-VA dringt er dan ook op aan dat er voldoende effectieve controle wordt uitgevoerd op het goed naleven van het reglement, niet alleen wat betaling van de retributie betreft, maar vooral ook op de kwalitatieve uitstraling en het respecteren van de opgelegde vormaspecten. Is daar al over nagedacht hoe dit in de praktijk zal gebeuren op een georganiseerde, systematische en objectieve manier ?
Agendapunt 8 – vaste terrassen
* volgens N-VA is het absoluut een gemiste kans om vaste terrassen ook in dit nieuwe reglement slechts voor een beperkte aantal maanden per jaar te vergunnen.
Wij en diverse horeca uitbaters met ons vinden het alvast geen goed idee dat horecazaken die normaal tussen 15 maart en 15 november vergund zijn voor vaste terrassen, deze vaste terrassen op 15 (of zoals dit jaar 17) november moeten afbreken en de volgende dag “losse” terrassen mogen plaatsen. Dit lijkt ons een overbodige verspilling van kosten en energie. Het opzetten en afbreken kost jaarlijks om en bij de 5.000,00 EUR. Je moet daarvoor een loodgieter, een timmerman, een elektricien en een firma gespecialiseerd in zonnewering aanspreken. In de winter moet je het terras ook nog stockeren. Jaarlijks afbreken en terugplaatsen veroorzaakt bovendien schade. Tot 7 werkkrachten zijn er nodig om de constructies te verplaatsen.
N-VA vraagt daarom met aandrang om in het nieuwe reglement te willen voorzien dat die horeca-zaken die hun vast terras het hele jaar door willen laten staan, dit gewoon kunnen doen. 365 (of 366) dagen per jaar.
Dank voor het luisteren naar onze opmerkingen en goedbedoelde suggesties, die wij graag opgenomen willen zien in de definitieve versie van de nieuwe vaste- en losse- terrassen- reglementen.
Patrick Daels
Gemeenteraadslid N-VA Brugge
—————
Contact
Patrick Daels ondervoorzitter N-VA Brugge8310 St-Kruis (Brugge)
gsm 0477 69 35 04
patrick.daels@n-va.be